Tütün Zamanı in the Context of Adaptation Studies and Cinema-Literature Relations
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.8017509Keywords:
Necati Cumalı, Orhon M. Arıburnu, Tütün Zamanı, adaptation studies, intertextuality, dialogismAbstract
This study deals with Necati Cumalı’s novel Tütün Zamanı and its 1959 film adaptation by the director Orhon M. Arıburnu within the framework of literature-cinema interaction. The aim of this study is to examine Cumalı’s novel, which is included in the canon of village novels, and Arıburnu’s film from an interdisciplinary perspective. The theoretical background of this study is based on Bakhtin’s intertextual dialogical approach, which has influenced adaptation studies. I examine the emergence of village novels, then discuss the interaction between village novels and village films, and finally analyze Tütün Zamanı and its adaptation comparatively within its intertextual dialogical context, its thematic reference points, and the transformation of the source text in the adaptation process. I also draw on Bakhtin’s concept of chronotope, which makes possible analysis of the space-time relations in narratives. I find that the adaptation of the novel is better described as a transfer rather than a new and creative interpretation of the source text because the political background and social context of the novel is largely ignored in the adaptation and therefore its multidimensionality is interrupted.
References
Andrew, Dudley. “Adaptation.” Film Theory and Criticism. Editör Gerald Mast, Marshall Cohen ve Leo Braudy, 420-428. New York and Oxford: Oxford University Press, 1992.
Bakhtin, Mihail. Karnavaldan Romana. Çeviren Cem Soydemir. İstanbul: Ayrıntı, 2001.
Bourdieu, Pierre. Eril Tahakküm. Çeviren Bediz Yılmaz. İstanbul: Bağlam, 2014.
Cantek, Levent. “Köy Manzaraları: Romantizm ve Gerçekçiliğin Düalizmleri.” Toplum ve Bilim, s. 88 (2001): 188-200.
Chatman, Seymour. Öykü ve Söylem: Film ve Kurmacada Anlatı Yapısı. Çeviren Özgür Yaren. Ankara: De Ki, 2009.
Çakır, Süreyya. “Sinema ve Edebiyat İlişkisine Yöntemsel Bir Bakış.” Sinefilozofi, özel sayı 1, (2019): 437-452.
Çetin, Zeynep. “Bir Anlatı Formu Olan Romanın Sinemaya Uyarlanması.” Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi, 1999.
Eisenstein, Sergei. Film Biçimi. Çeviren Nijat Özön. İstanbul: Payel, 1985.
Elliott, Kamilla. “Novels Films and The Word/Image Wars.” Companion to Literature and Film, edited by Robert Stam and Alessandra Raengo, 1-22. Oxford: Blackwell, 2006.
Evren, Burçak. “Lütfi Akad ve Sinemasına Ansiklopedik Bir Yaklaşım.” Sadeliğin Derinliğinde Bir Usta, 94-104. Ankara: Dost, 2005.
Hutcheon, Linda. A Theory of Adaptation, New York and London: Routledge, 2006.
Karaömerlioğlu, M. Asım. “Erken Dönem Türk Edebiyatında Köylüler.” Doğu-Batı, s. 22 (2006):107-133.
Kıraç, Rıza. Film İcabı. Ankara: De Ki, 2008.
Leitch, Thomas. “Adaptation Studies at Crossroads.” Adaptation, 1, s.1 (2008): 63-77.
Metz, Christian. Film Language. Chicago: The University of Chicago Press, 1991.
Moran, Berna. Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış 2. İstanbul: İletişim, 2001.
Naci, Fethi. 100 Soruda Türkiye’de Roman ve Toplumsal Değişme. İstanbul: Gerçek, 1990.
Oktay, Ahmet. Cumhuriyet Dönemi Edebiyatı 1923-1950. Ankara: Kültür Bakanlığı, 1993.
Özön, Nijat. Karagözden Sinemaya: Türk Sineması ve Sorunları. Ankara: Kitle, 1995.
Saraçgil, Ayşe. Bukalemun Erkek: Osmanlı İmparatorluğu’nda ve Türkiye Cumhuriyeti’nde Ataerkil Yapılar ve Modern Edebiyat. İstanbul: İletişim, 2005.
Scognamillo, Giovanni. Türk Sinema Tarihi. İstanbul: Kabalcı, 2010.
Scognamillo, Giovanni. “Türk Sinemasında Köy Filmleri.” Giovanni Scognamillo’nun Gözüyle Yeşilçam, 134-153. İstanbul: Küre, 2011.
Sezer, Baykan. “Tütün Zamanı.” Pazar Postası, 40, 1959.
Shohat, Ella. “Sacred Word, Profane Image: Theologies of Adaptation.” A Companion to Literature and Film, edited by Robert Stam and Alessandra Raengo, 23-45. Oxford: Blackwell, 2006.
Stam, Robert. Subversive Pleasures: Bakhtin, Cultural Criticism and Film. Baltimore and London: The Johns Hopkins University Press, 1992.
Stam, Robert. “Beyond Fidelity: Dialogics of Adaptation.” Film Adaptation, edited by James Naremore, 54-76. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press, 2000.
Stam, Robert. “Introduction: A Theory and Practice of Adaptation.” Literature and Film, edited by Robert Stam ve Alessandra Raengo, 1-52. Oxford: Blackwell, 2005.
Stam, Robert, Robert Burgoyne and Sandy Flitterman Lewis. New Vocabularies in Film Semiotics. London and New York: Routledge, 1992.
Türkeş, A. Ömer. “Taşra iktidarı.” Toplum ve Bilim, s. 88 (2001): 201-234.
Türkeş, Ömer. “Orda Bir Taşra Var Uzakta.” Taşraya Bakmak. Editör Tanıl Bora, 157- 212. İstanbul: İletişim, 2013.
Vice, Sue. Introducing Bakhtin. Manchester and New York: Manchester University Press, 1997.
Yıldırım, Tunç. Türk Sinemasının Estetik Tarihi. İstanbul: Es, 2016.
Yıldırım, Tunç. “Yeşilçam’da Polisiyenin Eleştirel Dönüşümü: Toplumsal Gerçekçi Sinema Hareketinin Amblemi Olarak Gecelerin Ötesi.” Erciyes İletişim, 5, s. 4 (2018): 599-630.
Yıldırmaz, Sinan, “Köylüler ve Kentliler: Ellili Yılların Dönüşen Yeni Sosyo-Ekonomik ve Kültürel Coğrafyası”, Türkiye’nin Ellili Yılları, Derleyen Mete Kaan Kaynar, 541-563. İstanbul: İletişim, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 ZEMİN
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.